Analýza učebníc so schvaľovacou a odporúčacou doložkou MŠVVaŠ

Aktuality / 05.03.2025

Aktivita 2.1.1 Analýza učebníc so schvaľovacou a odporúčacou doložkou MŠVVaŠ, ktoré sú určené pre výuku dejepisu, geografie, občianskej náuky, etiky v rámci Akčného plánu Boj s protirómskym rasizmom 2022 – 2024, Stratégia rovnosti, inklúzie a participácie Rómov do roku 2030.

Oddelenie vzdelávania národnostných menšín NIVaM realizovalo aktivitu v rámci Akčného plánu s názvom Boj s protirómskym rasizmom 2022 – 2024, Stratégia rovnosti, inklúzie a participácie Rómov do roku 2030. Špecifickým cieľom tohto akčného plánu bolo znížiť predsudky a stereotypy o Rómoch a Rómkach, posilniť ľudskoprávnu výchovu a výchovu k tolerancii. V rámci naplnenia cieľa sa realizovala aktivita 2.1.1 Vypracovať analýzu učebníc so schvaľovacou a odporúčacou doložkou MŠVVaŠ, ktoré sú určené pre výuku dejepisu, geografie, občianskej náuky, etiky. Zámerom aktivity bolo poukázať na prítomnosť akejkoľvek informácie o rómskej menšine a jej charaktere (etická korektnosť, emocionálne zafarbenie). 

Analýza identifikovala prítomnosť informácií o rómskej menšine v učebniciach z vyučovacích predmetov dejepis, geografia, občianska náuka a etická výchova so schvaľovacou alebo odporúčacou doložkou Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR. Spolu bolo analyzovaných 49 edukačných publikácií.  Za výskumnú metódu bola zvolená obsahová analýza textov, ktorá sa efektívne využíva na hodnotenie a analýzu obsahu písomných textov. Obsahová analýza ako kvalitatívny prístup umožňuje systematicky skúmať textové materiály a získať tak hlboký pohľad na ich tematickú štruktúru a význam. Výsledky ukázali značné rozdiely v tom, ako a v akej miere sú témy týkajúce sa rómskej komunity zastúpené v jednotlivých predmetoch a ročníkoch.

V učebniciach dejepisu sa rómska téma objavuje najmä v súvislosti s prenasledovaním počas druhej svetovej vojny a historickými stereotypmi. V učebniciach geografie sa najčastejšie spomínalo rozloženie rómskej národnostnej menšiny na Slovensku, demografické trendy a sociálno-ekonomická situácia. V občianskej náuke boli identifikované témy týkajúce sa rovnosti, práv menšín a boja proti diskriminácii. V rámci etickej výchovy sa rómska problematika vyskytla len raz (9. ročník, pracovný zošit). 

Najviac zmienok o rómskej menšine bolo identifikovaných v učebniciach pre 9. ročník (7 publikácií). V 8. ročníku sa učebnice venovali diskriminácii a právam menšín. V 6. a 7. ročníku bola téma spomenutá prevažne v kontexte kultúrnej rozmanitosti a národnostného zloženia Slovenska. V 5. ročníku sa téma Rómov objavila len raz, v kontexte druhej svetovej vojny.

Záver výskumnej správy obsahuje odporúčania pri tvorbe učebníc a pracovných zošitov. 

Výskumná správa_ Analýza učebníc_2024

Projekt s názvom Inovatívne vzdelávanie učiteľov s cieľom zvýšiť ich interkultúrne kompetencie vo vzdelávacom procese rómskych žiakov získal grant z Nórska prostredníctom Nórskych grantov v sume 1 105 000 €. Projekt bol spolufinancovaný v sume 195 000 € zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky. Cieľom projektu je systémová podpora zavedenia vyučovania rómskeho jazyka a literatúry, rómskej kultúry a rómskej histórie na všetkých stupňoch vzdelávania v rámci školských vzdelávacích programov škôl so žiakmi z rómskych komunít, podpora interkultúrneho vzdelávania, demokratického a inkluzívneho školského prostredia.

Partner projektu: