Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM) v spolupráci s Európskym Wergeland Centrom (EWC) organizuje študijnú návštevu v Oslo. Účastníkmi sú pedagógovia a výskumní pracovníci v oblasti inkluzívneho vzdelávania, ktorí pracujú so žiakmi z marginalizovaných rómskych komunít. Cieľom študijnej návštevy je podpora inkluzívneho a demokratického vzdelávacieho procesu v školách. Študijná návšteva je naplánovaná na 6 dní a je súčasťou preddefinovaného projektu „Inovatívne vzdelávanie učiteľov s cieľom zvýšiť ich interkultúrne kompetencie vo vzdelávacom procese rómskych žiakov" známeho pod sloganom „Spolu s Rómami dosiahneme viac“ v rámci programu Miestny rozvoj, odstraňovanie chudoby a inklúzia Rómov, financovaného z nórskych grantov a zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.
Ciele študijnej návštevy
• Zlepšiť kompetencie učiteľov a ďalších pedagogických zamestnancov v súvislosti s diverzitou v triede a v škole.
• Oboznámiť účastníkov s najnovšími prístupmi a metódami vo výchove a vzdelávaní k ľudským právam a demokratickému občianstvu, podporiť ich využívanie vo vzdelávacej praxi vrátane Referenčného rámca kompetencií pre demokratickú kultúru Rady Európy.
• Zvýšiť povedomie a ďalej rozvíjať zručnosti, ako vytvárať priestor pre všetkých, v rámci ktorého sa rozvíja rešpektujúci dialóg, kritické myslenie a rešpektovanie odlišností.
• Podporiť účastníkov pri uplatňovaní vyučovacích stratégií a nástrojov podporujúcich inkluzívne a demokratické vzdelávacie prostredie v triede a v škole na základe celoškolského prístupu.
• Posilniť sebadôveru pri uplatňovaní interaktívnych metód a metód zameraných na žiaka.
• Predstaviť príležitosť na výmenu osvedčených postupov v tejto oblasti medzi Nórskom a Slovenskom.
„Študijnou návštevou, resp. vzdelávacími tréningami chceme podporiť zvyšovanie povedomia o inklúzii a podporovať rozvoj inkluzívnych postupov v pedagogickej praxi. Zároveň chceme podporiť vzájomnú spoluprácu medzi vzdelávacími organizáciami v Slovenskej republike a v Nórsku. Absolventi vzdelávacích tréningov budú získané vedomosti a poznatky implementovať do svojej praxe v školskom roku 2023/2024 od septemba do decembra 2023 a vypracujú akčné plány, ktoré budú prezentovať na evalvačnom stretnutí v januári 2024," uviedol projektový manažér Jozef Facuna z NIVAM.
Spýtali sme sa účastníkov, aké sú ich očakávania od študijnej návštevy.
Viaceré odpovede sa týkali praktických vecí, s ktorými sa denne stretávajú pedagógovia a zamestnanci škôl v súvislosti s pôsobením komunitných centier v obciach s rómskymi obyvateľmi. Zdôrazňovali potrebu zvyšovania motivácie učiteľov implementovať demokratické témy do výchovy a vzdelávania. Taktiež odbúravanie predsudkov voči rómskej komunite, ale aj opačne, prevencia sociálno-patologických javov, akceptovanie inakosti a rešpektovanie kultúry, zvykov, tradícií. Za dôležitý považujú aj vplyv rodiny a spoluprácu rodiny a školy. Očakávajú, že sa oboznámia s inovatívnymi vzdelávacími metódami, stratégiami výučby a rôznymi formami vyučovania v Nórsku. Zaujíma ich tiež, akým spôsobom sa vzdelávajú migranti vrátane Rómov. Chceli by návštiviť vzdelávacie organizácie v Nórsku, oboznámiť sa s vnútornou organizáciou, školským manažmentom, oboznámiť sa s postavením dieťaťa v rámci štátu, spoločnosti.
Sú to výzvy, ktoré sa budeme snažiť v čo najväčšej miere naplniť, keďže nie všetky sa budú môcť realizovať v rámci stanoveného programu študijnej návštevy, ktorý je časovo ohraničený. Je to výzva do budúcnosti pre organizátorov projektu.